Over Thoonen Onderwijsadvies

Thoonen Onderwijsadvies is opgericht door Erik Thoonen. Erik is een ambitieuze, nuchtere en optimistische professional met veel kennis over en ervaring in het onderwijs. Hij werkt eenduidig, daadkrachtig en doelgericht en geeft daarbij mensen de ruimte en het vertrouwen. Hij heeft een groot analytisch vermogen en heldere manier van communiceren. Hij weet anderen te prikkelen én te motiveren.

 

Na zijn studie Onderwijskunde deed Erik onderzoek naar condities voor schoolontwikkeling, zoals leiderschap, de schoolorganisatie als werkcontext, de motivatie van leraren en de professionele ontwikkeling van leraren. Hierop promoveerde hij in 2012 op het proefschrift getiteld "Improving classroom practices: the impact of leadership, school organizational conditions and teacher factors".  Als beleidsmedewerker bij een groot schoolbestuur was hij vervolgens verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van het bestuurlijke stelsel van kwaliteitszorg. Hij ontwikkelde een aanpak van interne audits en instrumenten en leidde interne auditoren op.  Ook gaf hij leiding aan meerdere innovatie- en verbetertrajecten.

Vanaf 2013 werkte Erik bijna tien jaar als Senior Inspecteur in het basisonderwijs én voortgezet onderwijs, met bijzondere aandacht voor complexe scholen en besturen, niet-bekostigd onderwijs en de Staat van het Onderwijs. Ook was hij betrokken bij de vernieuwing van het onderzoekskader.  De afgelopen jaren werkte hij als schoolleider op een grote middelbare school.  In die functie was hij verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs en gaf samen met de rector-bestuurder leiding aan de schoolorganisatie en het onderwijs.

 

Sinds 2010 werkt Erik afwisselend als zelfstandig onderwijsadviseur. Hij is sindsdien onder meer betrokken (geweest) bij School aan Zet, project Leren Verbeteren, voerde audits uit voor scholen en schoolbesturen in het PO en VO, deed onderzoek naar de schoolexaminering en begeleide strategische beleidsontwikkeling bij scholen en besturen.

Erik Thoonen